Terapia kręgosłupa - FizjoEkspert Gabinet Fizjoterapii i Masażu mgr Grzegorz Bulanda tel. 608 592 813 Limanowa

Idź do spisu treści

Menu główne:

Terapia kręgosłupa

Terapie
Podstawową metodą jaką wykorzystuję w terapii pacjentów cierpiących z powodu schorzeń kręgosłupa jest metoda opracowana przez nowozelandzkiego terapeutę Robina McKenziego.

Metoda MDT (Mechanical Diagnosis and Therapy) McKenzie jest metodą leczenia dolegliwości kręgosłupa, której celem jest postawienie prawidłowej diagnozy i wprowadzenie przyczynowego postępowania terapeutycznego. Jest uznaną metodą leczenia kręgosłupa w wielu zachodnich krajach takich jak USA, Kanada, Nowa Zelandia, Francja, Niemcy, gdzie jest ceniona za skuteczność i niskie koszty społeczne leczenia.

Postawienie prawidłowej diagnozy mechanicznej jest kluczem w metodzie McKenziego, gdyż na tym opiera się proces leczenia. Aby stwierdzić co jest przyczyną dolegliwości przeprowadza się szczegółowy wywiad z pacjentem, następnie przechodzi się do badania przedmiotowego. Głównym elementem badania przedmiotowego jest określenie wpływu powtarzanych ruchów kręgosłupa (we wszystkich kierunkach) na zachowanie się objawów/bólu. Innymi słowy czy ruch kręgosłupa ma wpływ na objawy, z którymi pacjent trafił do gabinetu. Często bowiem można stwierdzić tzw. preferencję kierunkową czyli kierunek ruchu, który zmniejsza dolegliwości co wykorzystuje się w leczeniu. Taki sposób badania pozwala rozpoznać zmiany wewnątrz dysku , które nie są jeszcze widoczne w drogich badaniach obrazowych takich jak rezonans magnetyczny lub tomograf komputerowy. Wcześnie postawiona diagnoza jest podstawą leczenia, którego celem jest niedopuszczenie do powstania przepukliny dyskowej lub zmniejszenie jej rozmiarów. Pierwsza wizyta trwa zazwyczaj około 1,5 godziny.

Lecznicze w metodzie McKenziego ma ścisły związek z właściwie postawioną diagnozą mechaniczną, czyli określeniem z jakim typem zespołu bólowego mamy do czynienia. W metodzie McKenziego rozpoznaje się 3 typy zespołów bólowych:

Zespół strukturalny
Szacuje się, że aż 90% wszystkich schorzeń kręgosłupa przypada na zespół strukturalny. Jest to uszkodzenie struktury dysku międzykręgowego zwane również przepukliną dysku, dyskopatią, wypadnięciem dysku , rwą kulszową bądź rwą ramienną.

Zespół dysfunkcyjny
Ból wywołany ograniczeniem prawidłowej rozciągliwości tkanek. Należą do nich przykurcze, zrosty około korzeniowe, blizny pooperacyjne.

Zespół posturalny
Polega na przyjmowaniu nieprawidłowej postawy ciała co wywołuje dolegliwości bólowe. W tym zespole nie pojawia się żadne uszkodzenie tkanek, a jedynie ich nadwyrężenie.

W zależności od występującego zespołu stosuje się odmienne procedury lecznicze, które są indywidualnie dostosowane dla pacjenta. Należy wiedzieć, że wewnętrzna część dysku, czyli jądro miażdżyste ma zdolność do przemieszczania się wraz z ruchem kręgosłupa. Jeżeli zatem przyczyną dolegliwości jest uszkodzony dysk tworzący przepuklinę (która często daje promieniowanie do kończyn) można ściśle określonym ruchem kręgosłupa wprowadzić na miejsce uszkodzone tkanki dysku. Odpowiednio dobrane ćwiczenie pod względem kierunku, siły docisku oraz czasu stosowania staje się swoistą receptą na całkowitą eliminację lub znaczne zmniejszenie przepukliny dyskowej. Od pierwszego dnia prowadzenia pacjenta zwraca się dużą uwagę na naukę prawidłowego wykonywania czynności codziennych takich jak mycie zębów czy wstawanie z łóżka, gdyż tylko to w połączeniu z regularnym ćwiczeniem przynosi wymierne efekty leczenia.

Jeżeli przyczyną problemu nie jest uszkodzony dysk lecz zmniejszona elastyczność i ruchomość kręgosłupa wówczas postępowanie polega na stopniowym usuwaniu ograniczeń ruchomości.

U niewielkiej ilości pacjentów diagnozuje się zespół posturalny, a jego leczenie polega jedynie na edukacji w zakresie korekcji postawy.

W niektórych przypadkach eliminacja bólu następuje niemal natychmiast po zastosowaniu odpowiedniej procedury leczniczej, w innych natomiast potrzebne jest od kilku dni do kilku tygodni. Oczywistym jest fakt, że im większy rozmiar uszkodzenia dysku (przepukliny jądra miażdżystego) tym więcej wysiłku potrzeba na zmniejszenie dolegliwości. Mając to na uwadze zaleca się nie ignorować pierwszych symptomów choroby i podjąć skuteczne leczenie przyczynowe wg metody McKenziego możliwie jak najwcześniej. Bagatelizowanie pierwszych objawów skutkuje stopniowym zwiększaniem uszkodzenia dysku. Statystyki wskazują, że aż 90% osób, które chociaż raz doświadczyły bólu kręgosłupa będą zmagały się z nawrotem dolegliwości w przyszłości. Leczenie polegające wyłącznie na stosowaniu niesteroidowych leków przeciwzapalnych i przeciwbólowych oraz typowa fizykoterapia (ultradźwięki, laser, elektroterapia) jest jedynie działaniem objawowym, a nie przyczynowym.

Metoda McKenziego jest nie tylko sposobem leczenia, ale również profilaktyki nawrotów. Pacjent wykonując ćwiczenia regularnie i stosując się do zaleceń również po zakończeniu leczenia znacznie zmniejsza ryzyko ponownego wystąpienia dolegliwości.

Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego